Zpět na hlavní stránku twinapp.cz
Vaše firemní aplikace TwinApp
Vaše firemní aplikace TwinApp

Uživatelské prostředí (UX)

Navrhování a vytváření kvalitního uživatelského prostředí (user experience, dále jen UX) je dlouhý, a přiznejme si, náročný proces. V technologickém věku, jako je tento, je nevyhnutelný neustálý pokrok a nové funkce. Přitom nic není nadčasové – zvláště když vezmeme v úvahu rychle se měnící trendy! Jak mobilní aplikace procházejí svým životním cyklem, nevyhnutelně se vyvíjejí a mění se jejich UX. Uživatelské prostředí zahrnuje všechny aspekty interakce koncových uživatelů se společností a jejími službami, jako jsou mobilní aplikace a produkty. Zde jsou hlavní důvody, proč je nutné to někdy přehodnotit nebo změnit a udělat to podle nejnovějších trendů.

Nejprve trocha statistiky. Je rok 2020 a naše mobilní telefony používáme ke všemu – ke kontrole počasí, pořádání schůzek, objednávání jídla a dokonce i jako dálkové ovladače v televizi! Všechny tyto aktivity prodlužují náš čas strávený používáním našeho telefonu až na téměř 3,7 hodiny denně! Protože uživatelé ve věku 18–24 let tráví v aplikacích průměrně 3,2 hodiny, je nezbytné udržovat vaši aplikaci v aktuálním stavu.

Hlavní důvody pro navržení dobrého UX

Nové vlastnosti: První a nejdůležitější položkou je přidání (nebo odebrání) funkcí. Je nutné přehodnotit důležitost každé funkce a její vztah k celkové zkušenosti. Pokud je tato funkce zásadní, je nutné trefit způsob, jakým uživatelé aplikaci používají. Pokud je daná funkce sekundární, zvažte její začlenění do již organizovaného UX. Když přidáváte další funkce, nezapomeňte je sdělit svým uživatelům a dát jim pokyny, jak je používat, aby v aplikaci nedocházelo k volnoběhu, což by mohlo vést k nespokojenosti a bezcílnému vyhledávání relevantních informací.

Zpětná vazba od uživatele: Úspěšné UX je výsledkem důkladného testování a vyladění nejmenších detailů. Navíc je rychlé a snadné zjistit, co vylepšit a upravit, zeptejte se svých uživatelů a získejte jejich zpětnou vazbu! Poznatky, které odvozujete ze zpětné vazby od uživatelů, jsou cenné, protože identifikují, kdy něco změnit a co přesně změnit. Usnadněte uživatelům zpětnou vazbu – je to také součást dobrého UX. Měli byste také zkontrolovat své recenze aplikací v obchodech s aplikacemi, protože často mají cennou zpětnou vazbu od uživatelů, která vám může pomoci.

Uživatelské testování: Vždy existuje šance, že váš aktuální UX není produktem systematického testování. Možná jste přeskočili několik kroků, urychlili vývoj nebo neměli prostředky k provedení řádného testování uživatelů. Ať už je důvod jakýkoli, jakýkoli pozdější uživatelský test, který provedete, bude nepochybně mít za následek impuls ke změně UX. Ať už to uděláte při vývoji aplikace, nebo později, uživatelské testování vždy poskytne nejpřesnější informace o tom, co se má v UX aplikace změnit, takže ji nepřeskočte. Usnadněte jim komunikaci s vámi, pokud uvidí problém s vaším produktem.

Změny systému: Někdy změny nejsou nutné kvůli vylepšení hardwaru, ale kvůli změnám operačního systému na softwarové úrovni. Také použití aplikací z jiných platforem a operačních systémů může vést k nezbytným změnám UX.

Pár nápadů, jak vylepšit UX ve vaší aplikaci

Mikrointerakce: Mnoho našich každodenních interakcí s počítačovými systémy spadá pod záštitu mikrointerakcí. Poskytují uživateli zpětnou vazbu, často zprostředkováním stavu systému nebo pomáháním uživatelům předcházet chybám. Mikrointerakce jsou momenty, které se točí kolem jediného případu použití – mají jeden hlavní úkol. Pokaždé, když změníte nastavení, synchronizujete svá data nebo zařízení, nastavíte budík, vyberete heslo, přihlásíte se, nastavíte stavovou zprávu nebo něco lajknete, provádíte mikrointerakci. Více o mikrointerakcích na microinteractioins.com.

Hlasová technologie: I když všichni možná nepožádáme hlasem náš telefon o nejbližší restauraci, mnoho lidí ano. Nejen to. Nastavení, galerie, psaní zpráv a další aktivity jsou stále častěji ovládané pomocí hlasových příkazů, přičemž tuto funkci přijímá stále více lidí. Proč je to skvělý trend? Používání hlasových příkazů je jednodušší než rolování a dokonce i psaní zprávy! Rozpoznávání řeči pomáhá lidem s tělesným postižením získat přístup k obsahu nebo zlepšení výuky cizího jazyka. Finanční sektor již dokonce vyvíjí programy, které uživatelům umožňují provádět hlasově aktivované transakce a platby. Dnes je možné určit některá onemocnění a nemoci pouze pomocí tónu hlasu pacienta.

Registrace a návody: Lidé často zůstávají na jedné platformě nebo technologii místo toho, aby šli na jinou, možná dokonce lepší, protože přechod znamená spoustu hodin strávených porozuměním novému prostředí a naučením se v něm pracovat. Proces registrace je zásadní v každém ohledu – při najímání, vstupu do nového prostoru a při používání jakékoli nové, komplexní aplikace. „Nikdy nemáte druhou šanci udělat první dojem,“ říká staré, ale pravdivé rčení. Takže vytvoření videonávodu nebo zjednodušení dokumentace může být pro vaše uživatele velkým přínosem.

Vyprávění příběhů: Lidé mají rádi příběhy. Příběhy zlepšují povědomí o značce a pomáhají uživatelům identifikovat se s danou značkou. Protože příběhy mohou spouštět spektrum emocí, jsou to silné komunikační nástroje, které zůstávají v myslích uživatelů mnohem déle než odrážky nebo značky. Při vytváření příběhu je nezbytné mít začátek, střed a konec. Vytvořte příběh o tom, jak vaše aplikace (nebo produkt) řeší problém vašich uživatelů, a řekněte jim to novým, kreativním způsobem.
Při vyprávění příběhů je nutné mít jasno a porozumět vyššímu účelu – proč děláte to, co děláte. Lidé si nekupují to, co děláte. Lidé si kupují to, proč to děláte.

Pokud používáte Instagram nebo Tinder, jste (pravděpodobně) již velkým fanouškem. Beztlačítkový design chytrých telefonů a tabletů vede v oblasti designu UX k trendu navrhovat uživatelská rozhraní založené na gestech. Jednoduchý design je také součástí beztlačítkové tendence, díky níž jsou nativní gesta populárnější. Z tohoto důvodu je zásadní naučit uživatele, jak pracovat s rozhraním a intuitivně i srozumitelně. Jak toho docílit? Třeba právě pomocí komunikace příběhu.

Na přehodnocení UX vaší aplikace není správný nebo špatný čas. Měli byste se vždy snažit, aby to bylo pro vaše uživatele optimální a co nejlepší. V životním cyklu vaší aplikace stále existují určité situace, kdy nemůžete a neměli byste ignorovat, že je nutné ji změnit. Protože pokud tak neučiníte, můžete skončit s dílčím uživatelským rozhraním, které uživatele odvrátí.

Twin Design Studio loves React Native
Twin Design Studio, s.r.o.
office: nám. 14. října 1307/2, 150 00 Praha 5
studio: Pod Lipami 41, 130 00 Praha 3

infolinka: 800DESIGN (800 337 446)
telefon: +420 724 073 622
e-mail: info@twinapp.cz

IČ: 28105095 / DIČ: CZ28105095
GDPR / twindesign.cz / vyskovezabery.cz / twinprint.cz
TwinApp version 5.0.12